Metacommunicatie
verborgen boodschappen in communicatie ontdekken
Metacommunicatie
De training Metacommunicatie
Hoe achterhaal je de waarheid via metacommunicatie en hoe vind je verborgen boodschappen?
Metacommunicatie met als doel om de communicatie effectiever en efficiënter te laten verlopen. Met als bijvangst kunnen achterhalen of de boodschap oprecht is en of er cruciale informatie wordt achtergehouden. We vinden doormiddel van deze technieken de nummer 11 en 12 van de leugensoorten. (Het overdrijven en verzwijgen) In Non-verbaal I & II heb je de eerste 10 soorten leugens geleerd.
Verborgen boodschappen herkennen in communicatie:
- Om de ander beter begrijpen
- Om zelf betere beslissingen te nemen
- Om je minder te laten beïnvloeden
- Om minder snel misleid worden
- Of gewoon voor de lol
Hoe verloopt communicatie?
In deze training leer je hoe communicatie verloopt tussen zender en ontvanger, welke hersenen verantwoordelijk zijn voor coderen & decoderen en welke vormen van psychologische ruis er zijn.
Verbale communicatie onderverdelen
We gaan het hebben over verbale communicatie die onderverdeeld is in:
Inhoudelijk, Relationeel, expressief en appelerend.
We gaan op zoek naar:
- Verborgen inhoudelijke boodschappen
- Verborgen relationele boodschappen
- Verborgen expressieve boodschappen
- Verborgen appellerende boodschappen.
We duiken dieper in non-verbale communicatie en onderzoeken de effecten van:
- Peri-verbaal
- Para-verbaal
- Infra-verbaal
- Supra verbaal
- Pre-verbaal
Voorspellingen maken
Door een beter begrip van bovenstaande communicatiemiddelen en hun effecten kunnen we een nauwkeurige voorspelling maken van de kans op misleiding later in het gesprek.
4 speciale non-verbale signalen
Tenslotte gaan we kijken naar een aantal non-verbale signalen die we praktisch bij ieder gesprek kunnen waarnemen. Alle vier van de onderstaande signalen hebben een eigen betekenis binnen de non-verbale communicatie:
- Illustratoren
- Adaptoren
- Emblemen
- Regulatoren
6 doelen van communicatie
Nadat we verbale en non-verbale communicatie hebben geanalyseerd bespreken we de 6 doelen van communicatie.
De basis staat nu. We zoomen nu verder in op de verschillende lagen binnen de communicatie. De 4 aspecten (lagen) binnen communicatie worden uitgebreid behandeld. In ieder gesprek en iedere vorm van communicatie komen deze 4 aspecten aan bod. Alleen als je deze goed kunt scheiden kun je de gehele boodschap op de juiste manier begrijpen en kom je erachter dat er veel meer informatie beschikbaar is dan dat ene zinnetje wat jou wordt verteld.
De grootste valkuilen in het denken
We staan stil bij de grootste valkuilen in het denken. Hierdoor kunnen we leren hoe we kunnen voorkomen hier ook in te trappen. We maken deze fouten allemaal en hopen na deze training dit zo veel mogelijk te kunnen voorkomen.
De meest gemaakte fouten tijdens communicatie
Na de grootste valkuilen in het denken bespreken we de meest gemaakte fouten tijdens communicatie. Ook hierbij is weer het doel dit te voorkomen in de toekomst.
Verborgen boodschappen in communicatie
Nu is het tijd voor de verborgen boodschappen in communicatie. Wat zegt iemand en wat zegt hij niet maar hoort wel in of bij deze boodschap. Soms zeggen mensen dingen en bedoelen zij iets anders. Hoe weet je dit en hoe ga je hiermee om?
De bijwerkingen van non-verbale communicatie
Hoe kunnen we dieper ingaan op de doelen binnen communicatie? En wat zijn de bijwerkingen van non-verbale signalen van jezelf en van je gesprekspartner?
De Johari matrix
Als we met Metacommunicatie aan de slag gaan moeten we ook vooral veel zelfkennis hebben of ontwikkelen. We bespreken dit aan de hand van de Johari matrix.
Waarom non-verbale communicatie noodzakelijk is.
We bespreken 5 wetenschappelijk bewezen redenen waarom non-verbale communicatie noodzakelijk is in communicatie en wat de effecten zijn als dit niet, minder of niet op de juiste manier wordt gebruikt.
21 tekenen van achterhouden en ongemak
Er worden 21 tekenen van informatie achterhouden/ ongemak besproken. Welke verbale en non-verbale signalen laat men dan zien?
Wat te doen bij twijfel?
We sluiten af met de bespreking van wat je kunt doen bij twijfel (bijvoorbeeld aan oprechtheid) bij 1 van de 4 facetten van communicatie. Voor iedere facet geven we een ruime hoeveelheid tips waar je direct mee aan de slag kunt. Alles valt nu op zijn plek.
Hoe verdeel je de communicatie in 4 lagen?
Je kunt nu communicatie eenvoudig in lagen onderverdelen en je begrijpt iedere laag voor zowel de functie alsook de betekenis. Je kunt eenvoudig voorspellen wanneer je misleid gaat worden en prikt makkelijk door een niet oprecht verhaal heen. Je kunt andere makkelijk helpen omdat je hen eerder en beter begrijpt.
Wat is het eindresultaat?
Communiceren wordt leuker, effectiever en efficiënter op deze manier.
Je hebt kennis en vaardigheden vergaard waar je de rest van je leven plezier van zult hebben.